onsdag 13 november 2013

Skräck-Countryn i helgen


Dirty Old Bastards
The Don Darlings
The Coffinshakers

Halloween bash/konsert, Götahof, Göteborg 131108

Jag var ju och upplevde kultur i helgen. Tre band och nåt sorts sent Halloween-tema. Inte ett sånt där jobbigt Disney-Halloween-tema utan någonting mer mot ragger/hipster-Halloween typ.

Eller så mycket hipster-feeling vet jag inte om det finns över den här grejen längre, det kanske rent av är svennigt nu, vad vet jag.

Hur som helst så levererar tre band musik med lek med generationerna. Först ut i trappen till Götahofs lätt gotiska lokaler bjöd Dirty Old Bastards på musik med ståbas och tvättbräda bland annat.


Snygg inramning får man säga även om man hastade på in i lokalen och jag aldrig riktigt greppade vad bandet spelade riktigt. Det såg trevligt ut iallafall, som förr i världen på festerna i Vasastaden, Linné eller Haga i Göteborg.



Polarn Tony tyckte på förhand att det lät som studentspex men jag tyckte det lät lite starkare vid en närmare granskning. 



Sen inne på stora scenen var The Don Darlings först ut på scen. De såg ut som en samling kraftigt berusade bilmekaniker långt ifrån sitt garage. De fick till en fin bensinmacksblues från svunna tider. Publiken såg ungefär likadan ut förutom töserna som blandade friskt från 40- och 50-talet och pinup- och filmstjärneideal och andra attribut. Minst 75% täckning av huden av tatueringar är dock ett minimikrav i den här samvaron. För alla inblandade.



Sen var det dags för The Coffinshakers som har en sångare märkligt nära Johnny Cash i tonen. Det är en Cash i en vampyrfilm från 50-talet i och för sig med lite styggare musikalisk inramning med både twang och darr i gitarr och ståbås till. Jag tyckte att sångarn var lite väl nermixad och gick och småpratade lite med ljudteknikern som var sympatiskt placerad på golvet bland publiken. Han meddelade att "Det har brunnit i alla topparna" men i och med att jag inte behärskar ljudteknikerska så har jag ingen aning vad han pratade om. Roligt var det iallafall.  På lite närmare håll var det lättare att urskilja sången hur som helst och även om det var utsålt så var det en behaglig nivå på trängseln närmast framför scenen där ansatser till styrdans av mer ironisk art var det vildaste som hände.



De här gynnarna har väl inte gjort någon ny skiva sedan 2007 och jag vet inte hur het den här scenen är längre (De är enligt uppgifter stora i Finland dock) men det blir en riktigt skön kväll med en glad och tacksam publik som bär fram bandet till en god prestation trots den småsurt coola imagen.



Här har jag hamnat lite på kanten. Alldeles intill en köksdörr som personal från köket ville använda hela tiden men de hade en väldigt förstående inställning trots att man var alldeles i vägen.


Kul kväll helt enkelt och banden har några riktigt tjusiga låtar som de spelade ordentligt denna kväll. ta en titt på Facebook och Spotify och Youtube och sådant där så finns de överallt för de som vill känna vidare på grejen


Inga kommentarer: