söndag 26 augusti 2018

Ögonblick från Semestern 2018 #1 Berlin


Ögonblick från Semestern 2018 #1 Berlin


Jag ligger lite efter med de bloggmässiga uppdateringarna men tar tag i saken nu och redovisar hur semestern 2018 kunde te sig,

Det började med en resa till Berlin, Tyskland. Det får nog bli ett par inlägg bara på det. Jag slog följe med två kompanjoner och så tog vi oss en vecka till den germanska staden.

Vi hann med en hel del. Cykelturer runt stan. Konsert med Richie Ramone. Beskådande av konst och all möjliga former av kultur. Öl hade de också en del av.

Det är en härlig stad. Jag har ju aldrig vart här förut så jag blir ju helt överväldigad av hur väl allt fungerar även i de mest anarkistiska sammanhangen.

Redan på båten från Danmark hittar man det mesta man behöver
Mina medresenärer Leif och Tony. Här tar vi en öl hos slaktarn

Redan första kvällen uppsöker vi klubben Wild at Heart och ser  Richie Ramone

Vi hamnar i trevliga Mauerpark och jag bekantar mig med Currywurst

Här händer en massa märkliga grejer. 

Band står och spelar lite överallt

Brandenburger Tor

Ingången till Treptower Park

Här tog ryssarna Hitlers överblivna bohuslänska granit och byggde monument

Parken är kantad av kolosser med texter av Stalin på ryska och tyska

Det är monumentalt och lite fånigt på samma gång

Vi besöker även Insel der Jugend (Ungdomens ö)

Vi är ganska långt ut i det som än gång var Öst-Berlin

Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche

Inne i Tiergarten hittar man minnesmärken

Vi hälsade även på Marx och Engels

Så här kunde det se ut på kvällarna. 



Inga kommentarer: