söndag 15 maj 2011

Berntsson lagar mat igen - Uppdaterad Korvgryta

Dagens måltid är en visuell hyllning till Transnistriens flagga

Noggranna läsare av bloggen minns kanske mitt tidigare recept på korvgryta och idag tyckte jag det var dags för denna rätt igen och väljer då att remixa den en smula.

Den uppdaterade korvgrytan går ungefär till på samma sätt som den tidigare, men jag byter ut 50% av moroten mot den lite bortglömde grönsakssläktingen persiljerot. Den här lite mobbade men välsmakande grönsaken som ser ut som en vit morot skärs i stavar eller skivor och behandlas på samma sätt som moroten, dvs steks i olja tills de får lite karaktär. Sedan tillsätts skivad prinskorv som får fräsa med en stund innan värmen sänks något.
Nästa steg är att hälla i gul lök och purjolök som jag hackat i små remsor. Sedan får det bubbla ett tag.
Under tiden kokas potatis på platta 2. Ryssarna må ha vunnit ett krig för att de åt skalet på potatisen, men en söndag som den här kan man lyxa till det med att skala potatisen tycker jag.

När potatisen börjar närma sig snart färdig slår jag på garants tomatsås "Sugo alla Pancetta" på själva korvgrytan. Det är en lågbudgettomatsås som innehåller selleri och skinka bland annat. Jag kryddar lite ytterligare med salt och peppar och annat som står i närheten och serverar sedan som det är på en tallrik med strimlad kruksallat över det hela.

Till maten passar en Norrland Guld Ljus 4,7% bra.

Inga kommentarer: