söndag 23 maj 2010

Uppbackning

Jag har efter snart 25 år av handhavande av persondator installerat ett vettigt backup-system för viktiga filer. Nog har man backat upp filer förr i förvirrande och ologiska system, först på disketter, sedan på CD-ROM följt av oregelbundna uppbackningar på interna och externa diskar.
Med mitt senaste inköp av extern hårddisk har jag för första gången orkat sätta mig in i den medföljande programvaran och har nu ett enkelt och bra backup-system.
Ett klick på en ikon sätter igång en incremental uppbackning. En uppbackning som justerar filerna på den nya hårddisken i samband med att de förändras på moderdisken på utvalda mappar i mitt filsystem.
Så nu slipper man bygga mappsystem från början igen, eller fylla diskar med onödiga kopior på en och samma sak.

Disken jag kom över är en LACie 1TB designad av Neil Poulton.
Önskemålen jag hade på disken innan jag handlade var
  • Minst 1 TB utrymme
  • Vettig avstängningsknapp, egen ström
  • Svart färg för att passa in till övrigt system
  • Mått på höjden under 5 cm
  • Kostnad under tusenlappen
  • Fötter
Och Lacie klarar galant dessa önskemål. Jag kom över produkten hos Webhallen för 790 SEK vilket faktiskt var billigare än hos NetonNet, Pixmania och alla andra vanliga affärer.
Den har ingen fläkt i egentlig mening utan någon sorts egenutvecklat cooling-system som jag inte har en aning om hur det funkar, men när man pressar den hårt och dunkar in en 100 GB i stöten blir den på sin höjd lite ljummen.
Tyst och fin är den också, den säger "hej" när den startas upp, obetydlig ljudnivå och går sedan ned till i princip helt tyst. Designen är väldigt ren, ett lätt blått ljus lyser när den arbetar och är allt som syns på framsidan
En härlig ny medlem i Berntssons teknikprylfamilj.

LaCie 1TB Extern HD Design by Neil Poulton (USB 2.0) finns nu även i versioner med 1,5 och 2 TB (den senare är större och högre) Även i versioner med ethernet och som mediaspelare (man köper den med en mediabrygga och kopplar den med hdmi till TV:n) Men den här räcker gott för mig de närmsta åren och mediaspelare har jag redan, min WD som sköter det jobbet på sin kant.

Inga kommentarer: