fredag 4 november 2011

En halv dag ledigt


Idag är det en halv dag ledigt minsann. Det är härligt när man liksom från dag till dag glömmer av att man skulle ha halvledigt på fredagen så det kommer som en närapå överraskning.

Jag hinner gå och handla lite gott. Det blir några Stella Artois, det belgiska lena ölet som passar så bra i hösten just som den fula vintern väntar ondskefullt runt hörnet. Jag får även med mig ett argentinskt rödvin, Inca, som hade en trevlig etikett och stod bra till i ett hörn på glasbanken.

Hemma öppnar jag med en Gin och Tonic och Lime och häller upp en skål med Ahlgrens Bilar i den allra senaste modellen, Snötäckta originalbilar. Helgen här. Ett speciellt lugn infinner sig när man kan dricka en drink i lugn och ro medan det fortfarande är ljust ute.

Resten av kvällen ägnas kanske åt att recensera någon av novemberplattorna jag fått sända till mig. De börjar hopa sig i en hög och pockar på uppmärksamhet. Men jag måste även ägna tid åt den senaste nye familjemedlemmen i teknikfamiljen.


Elegant på skrivbordet och även utrustad med små fötter

Jag har blivit med en Netgear STORA, en nätverksdisk. Som den som läser regelbundet i bloggen minns skaffade jag en Lacie för bara något år sedan, en vanlig extern disk, men även om den skött sina arbetsuppgifter galant så började uppbackningssystemet att balla ur om man använt usb-porten till något annat mellan uppbackningarna samt att den faktiskt började bli full. Så nu när priserna dalat till intressanta nivåer slog jag till och införskaffade mig en nätverksdisk.

Netgear Stora är inkopplad i nätverket och var en som en dröm att installera. Den har två hårddisk-fack och jag handlade den i utförandet med en 2TB-disk monterad i det ena facket. Man kan sålunda peta i den 2TB till med utrymme i den eller annan valör, så det här skall nog räcka som backup-enhet ett tag.


Man kan sortera sina viktiga bilder i thumbnail eller i lista

Gränssnitt och "Operativsystem" är Netgears egna och är väl inte helt klockrent mappat mot hantering man är van vid i Windows, men ändå snyggt och enkelt. På moderdatorn kan man springa in i mappar precis som vanligt men när man nyttjar access från annat håll ser det ut som på bilden ovan.

Själva burken är en modest liten sak, i storlek som en liten fyrkantig kastrull och den håller en låg ljudnivå och flimrar bara lite med lampan på framsidan när man för över filer osv. En mycket trevlig produkt. Stort plus nu också att de förändrat vilka funktioner som ingår i ett vanligt köp. Det finns ett premiumpaket som man kan prenumerera på som tidigare innehöll några av de mest användbara funktionerna, men nu har de ändrat innehållet som man får med från start och det mesta som nu ingår i premium som direkt koppling till Facebook och Flickr klarar man sig bra utan.

Inga kommentarer: