tisdag 1 oktober 2019

Stefans Domedagspredikan


Stefan Sundström
Domedagspredikan
Album, 2019

I fredags lagom till klimatstrejker och hyss på stan släppte Stefan Sundström ut sitt senaste album Domedagspredikan. Stefan satt inte och signerade färska vax på Åhléns som man skulle kunna tro att en artist som inte släppt en ny skiva på fem år skulle kunna göra. Nej Stefan befann sig inne i klimatstrejkens epicentrum på Gustav Adolfs torg i Göteborg och lirade och agiterade istället.

Det här är en politisk artist. På riktigt.

För den som är uppvuxen på 70-talet med Nationalteatern som stödhjul och med Hoola Bandoola Band i en transistor aldrig långt borta från en är det inget egentligt märkligt men för glin idag måste musik som faktiskt handlar om någonting vara smått obegripligt. Det är liksom standard med yta och blaj som default. Om än att Stefans låtar sällan är så rakt politiska som säg Fredrik, nu är det dags att gå till dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt eller Vi Betalar inte som en låtvariant på Dario Fo's pjäs så finns det alltid en djup politisk klangbotten i allt som skrivits och framförts. Naturbetraktelser kan landa i analyser av kärnkraftverksolyckors konsekvenser eller glesbygdens utarmning. De svaga i samhället belyses ofta och lyfts fram. De gnidna topparna som rider överst får sin plats i ljuset också. En klassisk textrad från Hård tid (Slicka uppåt sparka neråt) från 1993 går Varje barn får till läxa / lär dig bli lika fet som Hans Werthen.  Stefan fick välförtjänt Cornelispriset 1998.

Årets skiva Domedagspredikan följer tidigare verks linje och avhandlar på samma sätt det vardagliga, numera också om åldrandet men det djupa engagemanget i de stora frågorna är aldrig långt borta.

Som titeln anger blir det också en pendang till 1994 års Vitabergspredikan, en stor skiva i den goda produktionen som nu totalt räknar in ett omfång av femton album.


Stefan har ett eminent band med sig. På elgitarr hittar vi Ola Nyström som till vardags lirar i orkestern Weeping Willows när han inte hjälper Lasse Winnerbäck på turnéer. Ola var ju även med i Stefans kompband Apache och vi får anledning att återkomma till det längre fram. Basen trakteras av Nikke Ström mest känd från Nationalteatern men även massor av andra konstellationer. Piano och orgel hanteras av Martin Hederos från The Soundtrack our Lives som också hunnit lira mycket med Nina Ramsby till exempel. Mest förvånande är kanske positionen trummor som innehas av Martin Emtenäs som man mest känner igen som en av programledarna till SVTs Mitt i Naturen. Martin har dock odlat en parallell karriär som punktrummis i olika band i Umeåtrakten sen lång tid tillbaka.

Gott band alltså och ingen brist på budskap. Svänger det då?

Ja fan.

Just fans från gamla alster blir inte chockade av det här. Det låter härligt bekant men ändå med en ny snygg touch. På lite senare skivor har Stefan musikaliskt klättrat in mer och mer i arvet från axlarna på jättar som de som kommer efter står på. Jag pratar förstås om Cornelis Wreeswijk som alltid finns i häraden av den här sortens musik hur man än vrider och vänder på det. Stefan med band hamnar ibland i den där mjukt molliga visjazzen där det såklart är logiskt att Hederos rasslar runt på pianotangenterna som en återfödd Jan Johansson. Speciellt i Morsan är ett hav och Till Allan. Det är bister Jazz på svenska med smak av en och tall och folkmusik på håll. Utsökt är en underdrift


På andra spår ångas det på lite mer. Bara va En Del återvinner lite melodin i Stefans gamla Fisk i En Skål från 2000 jämt. I refrängen hälsar på något sätt den äldre varianten av Thåström på. Det är något i fraseringen av Att bara vara en del av någonting......Större... som låter som en den där andra Stockholmaren just där och då. Det är en riktigt bra låt och den blir inte sämre av att den i texten innehåller en variant på begreppet Allt Kött är Hö som jag av någon anledning är starkt förtjust i sitt bibliska ursprung till trots. Vera Vinter gjorde en tagning på de orden härom året också med gott resultat.

Ett annat textparti som biter extra bra är en gliring till gated communities i Gud Skriver brev om önskemålen att bygga murar för att hålla pöbel från bostadsrättsägare eller stad från land.

Vissa säger att folk är så smarta i stan
Att det blir bra med en mur
Så man får va ifred och va modern och urban
Och slippa bonnläppar och djur
         Men då säger jag Visst, låt oss prova på
Lycka till och ha det så gott
Vilken sida av muren blir det klösmärken på
När några veckor har gått?

Jag tycker om i princip allt på den här skivan. Det är möjligen det sista spåret Microbernas Skepp som jag inte helt förstår mig på. Den är lite för käckt spelad för min smak. Lite som en signaturmelodi på Morgonpasset från 1971 på speed. Jag kommer säkert att ändra mig om den här.

Titelspåret Domedagspredikan är klassisk Sundström i klass med grejer från Nästan som Reklam/Babyland-tiden.

Starkast blir det dock i Bakvänd Kikare som ändå om skivan är effektiv (37 minuter) och hållbar rätt igenom framstår som det stora utropstecknet. Som en hop klassiska låtar på en och samma gång fram och tillbaka i karriären och ändå här och nu. Alla perspektiv på samma gång. Text och musik gifter sig. Efter en stund faller Nyströms gitarr in i patenterade spridda blues-riff i full Apache-skala lagom till att man tror att låten är slut då Hederos utför en blixtoffensiv på hammondorgel. Underbart. Kan inte sluta lyssna.

Skivan finns på strömmande media-kanaler men den här skivan köper man tycker jag oavsett. Det här skall man gynna. Stefan tar en fet konsertsväng i höst också, Han spelar överallt. Jag klipper Stora teatern i november.

Här är listan på möjligheter

2 okt Drammen, Union Scene (NO)
3 okt Halden, Kongens Brygge (NO)
4 okt Sarpsborg, Glenghuset (NO)
5 okt Austvatn, Odal Rock Club (NO)
9 okt Gävle, Gävle Teater
10 okt Uppsala, Katalin
11 okt Falun, Kulturhuset tio14
12 okt Uddevalla, Östraboteatern
18 okt Umeå, Väven
19 okt Bollnäs, Bollnäs Kulturhus
25 okt Stockholm, Södra Teatern
26 okt Stockholm, Södra Teatern
30 okt Oslo, Postkontoret (NO)
1 nov Bryne, The Yard (NO)
2 nov Haugesund, Flytten (NO)
6 nov Örebro, Hjalmar Bergmanteatern
7 nov Karlstad, Scalateatern
8 nov Göteborg, Stora Teatern
9 nov Göteborg, Stora Teatern
13 nov Norrköping, Arbis
14 nov Jönköping, Jönköpings Teater
15 nov Helsingborg, The Tivoli
16 nov Borås, Sagateatern
20 nov Karlskrona, Rydows Salong
21 nov Halmstad, Najaden
22 nov Malmö, Victoriateatern
23 nov Malmö, Victoriateatern
24 nov Ystad, Ystad Teater
28 nov Mjölby, Mjölby Kulturscen
29 nov Växjö, Växjö Teater
30 nov Kristianstad, Kristianstad Teater
1 dec Kalmar, Kalmar Teater
4 dec Skellefteå, Nordanåteatern
5 dec Luleå, Kulturens Hus
6 dec Örnsköldsvik, Folkan Teater
7 dec Sundsvall, Sundsvalls Teater

Inga kommentarer: