torsdag 4 juli 2019

Skogsgläntans Visfestival 2019


Skogsgläntans Visfestival, Grimmered, Göteborg, 29 juni 2019

Krånne, Anna Lindberg, Monkey Union, Johnny Johnny, Emilia Glugg, Strandvägen och Dan Viktor

Lite sjukdom och hårt arbete i gott samarbete har hindrat mig tidigare men här är rapporten från årets upplaga av den trevliga festivalen Skogsgläntans Visfestival.

När sommaren liksom tar sig sin start är det dags att ta sig till det lummiga Grimmered i västra Göteborg till en skön villaträdgård nära kanten till den vilda skogen där festivalen har sitt hem.
Cathiz Sandström Ulinder med man, syster, barn och kaniner står som värdar som vanligt

I år har vi riktig fason på vädret och trädgården är full av glada festivalbesökare. Vi får en fantastisk kväll i solnedgången med god musik, skratt och gamäng.


Först ut är Krånne med sin vapendragare Sebastian Sandberg på sedvanligt följsam bas. De kör ett gott somrigt set som bland annat inkluderar den nya låten Sista Sommaren. Lite otacksamt att starta det hela kanske men det är som sagt bra tryck i publiken redan från början även om mer och mer folk ansluter längs med kvällen


Stora delar av Alienationsklubben är här och hejar på. Kända från tidigare arrangemang som Cathiz roddat ihop. Ikväll spelar de dock mest öl och vin och en och annan drink.


Vi får inte bara visa och rock'n roll. Anna Lindberg ger oss poesin också i ett intensivt set som drar ner skratt och applåder.


Det här är en ganska fri festival. Såpass fri att även helt fria artister bjuds upp på scenen. Här är en glad Fri-scen-farbror som rörde sig smidigt mellan Taube och gamla Rally-klassiker.


Kaninerna i hörnet hälsade välkomna också. Lite skeptiska men morötterna smakade i kvällen såg det ut som.


Gott om folk överallt och det fanns även en trevlig bar skött av flinka barn och en elegant rökavdelning i ett annat hörn av fest platsen.


Det här var nån snubbe som Cathiz hittat ute på öarna och tagit in till stan så han fick uppträda på festivalen. Darrigt med finstämt blev det.


Här ser vi Cathiz själv i samspråk med rockstjärnan Tom som åkt ända från Jönköping för eventet.


Ett annat Fri Scen-band som dock brukar vara med här. Ikväll kallade de sig "Bob Dylan"


Emilia Glugg är sen ut på scen med starkt komp av sig själv. Grymt fin spelning. Ljudet är för övrigt som vanligt exemplariskt mixat.


Barnen sköter sig inte bara i baren de är även tidvis och arbetar på scenen också. Här ser vi ett barn som gör en stark version på Jag vet en dejlig rosa. Gott barnarbete får man säga.


Sedan dyker Ap-männen i Monkey Union upp och kör ett semi-akustiskt set.  Man saknar lite elektricitet i det här men det ångar ändå på bra och publiken börjar bli rejält på bettet nu.


Det nya konceptet Johnny, Johnny får väl ses som det mest samtida ikväll och rätt långt från begreppet visa men det svänger på bra och det byts friskt instrument fram och tillbaka.


Mörkret kommer och med de bandet Strandvägen med Isak Edh i spetsen. Nu blir det mer brutalt och mer åt rock¨n roll. Rock på svenska i rak utveckling från Imperiet och framåt ungefär. Det låter härligt.


Strandvägen får sällskap av Annelie Johansson som är kärnan i Johnny, Johnny som vi såg tidigare. Nu spelar hon keyboards och körsjunger och skakar på saker.


Avslutar gör Dan Viktor i ett tight solo-set. Publiken har tunnats ut något och det skall erkännas att den starka solen tidigare och de goda dryckerna som barnen i baren serverade något tar ut sin rätt. Hur som helst så låter det jag hör mycket bra.

En riktigt stark version blev det av visfestivalen i absolut bästa tänkbara väder.  Stort tack till Cathiz med medarrangörer och kom ihåg, varje sista lördag i juni, då syns vi i Grimmered. Det är där det händer då.

Avrundar med en samlingsvideo på några av artisterna som uppträdde under kvällen. Formatet är som det är då filmerna baseras på de live-sändningar mot Facebook jag gjorde under kvällen.




1 kommentar:

Vlasta Parkanová sa...

Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skickar du ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 och du kommer att få det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.