onsdag 3 augusti 2011

Ögonblick från Semestern 2011 #7


Lödöse



Vi åker norrut igen och stannar till i Lödöse. Staden som är känd som föregångaren till Göteborg. Man tror att staden kan vara så gammal som från 1000-talet. På 1200-talet hände i alla fall en massa hyss här och 1994 byggde man ett stiligt museum. I trädgården drack vi kaffe och det fanns en sorts utställning. Jag lät min dam gå loss med kameran så jag vet inte så mycket om vad det handlar om eller vem som gjort skulpturerna. Men de ser roliga ut.



Det har blivit ännu varmare nu. Inne i museum-caféet är det svalt men vi sätter oss i solen som lyser starkt på oss. I trädgården växer örter som de gjort i hundratals år här. Kaffet är gott.



År 1249 hängde Birger Jarl och den norske kungen Håkon Håkonsson här. Skulpturen kanske föreställer Birger? 1473 flyttade man hela staden söderut och senare monterade man ner den igen när Göteborg skapades. Lödöseborna är lite av ofrivilliga vagabonder kan man säga.



Jag köper ett roligt häfte i affären på museet. "Människan & Djuren i den medeltida staden" I den kan man läsa om hur djuren hade det förr i tiden. Både de man hade som arbetsdjur och de man åt upp. Man lär sig en hel del nyttigt om straffskalor i samband med grisstöld och andra intressanta spörsmål. Jag läser högt ur häftet som räcker hela bilfärden till nästa anhalt, Läckö slott. Mer om denna destination i nästa inlägg.

Inga kommentarer: