tisdag 15 december 2009

Tysk-Göteborgsk lågbudget-action

En kognitiv terapeut förklarar för kommissarien hur en Stena-båt fungerar

Jag har för första gången fått bekanta mig med den i Tyskland mycket populära Polisfilmsserien "Tatort Kiel". På Svenska kallad "Brottsplats Kiel" och det var en underbar upplevelse

Polisserien är en TV-serie med långfilmslånga avslutande avsnitt som har turnerat runt med inspelningsplatser i olika platser i Tyskland och även Österrike. Utöver Kiel har filmer spelats in i Bremen, Stuttgart, Münster, Hamburg, Berlin, Wien och inte att förglömma i Duisburg men även ett tiotal orter till. Sen 1970 har det här spektaklet hållit på, och jag har just upptäckt det.

I filmen som jag såg idag, "Man Über bord" (den 639:e filmen enligt IMDB) så utspelas historien i Kiel, Göteborg och på färjan där imellan. Det var den vanliga historien om mordet på en bigamistisk sjökapten som så att säga jobbade i bägge ändarna på på Kiel-färjan och sen skulle man räkna ut om det var den tyska eller svenska frun som kastat maken i sjön. För att krydda storyn hade man slängt in Peter Haber som alkoholiserad sjökapten som har blivit av med sin tjänst efter att ha krockat med en Yacht i östersjön och nu har en vag roll som hjälp-kapten på Stena-färjan och får på ett intrikat sätt misstankarna riktade mot sig eftersom han gömmer Vodka i kaffe-termosar och beter sig allmänt mystiskt åt. Han slänger sig med en fantastiskt rolig tyska, endast överträffad av mellanbrodern i Pistvakt som mest håller sig under däck och pratar ännu värre skoltyska i walkie-talkie av och till. I land i Göteborg finns Eva Fröling som fraktar runt den tyska varianten av Åsa-Nisse som skall föreställa Poliskommissarie, och många resor på leden i majorna ut till Saltholmen fram och tillbaka blir det, Carl Johans kyrka syns i varje scen hela tiden dock. Kommissarien har den sköna ovanan att hälsa på icke tysktalande med frasen "Hej då" och han är mycket förtjust i en drink som heter "Far åt Helvete".
Det är inte en död stund alltså

Allting påminner starkt om den Österrikisk-tyska produktionen Kommissarie Rex som jag saknat något väldigt sedan den försvann ur de svenska TV-rutorna, fast utan Kommissarie Rex då. Jag vill ha mer, mycket mer. Finns eländet på DVD? Ge mig!

Inga kommentarer: